donderdag 5 april 2012

BEVO lesplan 2d


BASISPLAN
Gegevens student
Gegevens doelgroep

Sectie beeldend onderwijs


Groep: 3
Aantal lln: 25



Opdracht

De beeldende probleemstelling.

De kinderen maken een bord en dat bord moet gevuld worden met eten.



Betekenis

Waar gaat het over, wat is het thema, welke associatiemogelijkheden zie je?
verhaal / prentenboek / thema / gebeurtenis
 Thema: eten. Wat is gezond en wat is ongezond?






Activiteiten
Korte beschrijving van de activiteit/opdrachten. 

De kinderen maken een bord van karton en gaan dit vullen met eten. Het eten tekenen ze op papier en mogen ze inkleuren met verf, kleurpotlood of wasco. Ook mogen ze het eten van gekleurd papier maken. Op ieder bord moeten minstens 3 verschillende soorten eten komen:
1. groente
2. vlees/vis

3. eigen keuze




Vorm

Aan welk beeldaspect wordt specifiek aandacht besteed, welke nuance breng je daarin aan?

= beeldend doel
Er wordt specifiek aandacht besteed aan de vorm.

De kinderen leren dat een rond bord maken lastig is. Komen ze zelf op het idee dat er ook vierkante borden bestaan? De kinderen mogen hun papier dubbelvouwen om een rondje te maken. Ook bij de groente en vlees/vis draait het om te vorm. Kun je zien wat het is voordat het ingekleurd wordt?











Materiaal

Welke materialen en gereedschappen laat je gebruiken? en hoe?

= technisch doel

Karton, (gekleurd) papier, potlood, kleurpotloden, schaar, lijm, verf, kwasten, wasco.

Iedereen heeft een eigen schaar, eigen kleurpotloden, een eigen potlood, en eigen papier en een eigen stuk karton.

De lijm, verf, kwasten en wasco moeten gedeeld worden per duo of per drietal.

Beschouwing

Wat laat je de kinderen zien in verband met een ‘beeldrijke start’, welke vragen stel je daarbij?
Kinderen moeten geïnspireerd worden t.a.v. het onderwerp.
Kinderen moeten geïnformeerd worden over de eisen van de opdracht: beeldaspect.
beeldmateriaal tonen
beschrijving beschouwingvragen
Foto van bord met spruiten, aardappels en een stukje vlees.

Wat zie je?
Welke vormen zijn er te zien?
Wat valt er het meest op?







Werkwijze

Welke technieken en werkwijzen laat je de kinderen toepassen?
Wat moet je demonstreren?

Knippen, plakken, vouwen, kleuren, verven.



Demonstratie, liefst door leerling: laten zien hoe je van een halve cirkel een hele kunt maken door het papier dubbel te vouwen.

Onderzoek
Op welke onderdelen wil je dat er variaties onderzocht worden?
= experimenteren 

De kinderen onderzoeken hoe groot hun eten moet zijn om het bord goed mee te vullen. Ook ontdekken ze zelf hoe ze op een handige manier een bord kunnen maken.










LESFASEN

Groep:

Organisatie
Wat moet er van tevoren worden klaargezet?
Welke organisatievorm hanteer je m.b.t. de groepering van de kdn?
Wanneer laat je welk beschouwingsmateriaal zien?
Hoe komen de kids aan hun materiaal en gereedschap?
Karton, papier, lijm, kwasten, verf, wasco.


Kinderen kunnen aan hun eigen tafel blijven zitten.


Kinderen hebben zelf een schaar, potlood en kleurpotloden in hun kastje.
Oriëntatie
Hoe wordt de les ingeleid?
Wat zijn je vragen en antwoorden  bij het beschouwingsmateriaal?
Hoe luiden de instructies waarmee je ze aan het werk zet en wat laat je daarbij zien?
Klassikale instructie met inleidend verhaaltje over gezond/ongezond en foto van bord met spruiten, aardappels en vlees.





Uitvoering
Welke reflectievragen stel je de kinderen tijdens de begeleiding?
Waarmee verwacht je dat ze hulp nodig hebben?
Welke minimumeisen hanteer je (zie doelen) tijdens de begeleiding?
Zijn alle borden rond? Hoeveel soorten eten moet iedereen minimaal op zijn bord hebben liggen aan het einde van de les?

Ze zullen hulp vragen bij rond bord maken. Tips geven, maar niet zelf doen!


Minimaal 3 verschillende soorten eten op je bord. Bord grotendeels gevuld met eten.
Nabeschouwing
Hoe organiseer je de overgang werk nabeschouwing?
Waar laat je (welk) werk en kinderen?
Welke vragen stel je of  welke kijkopdrachtjes geef je om met de kinderen te zien of de doelen zijn bereikt?
Heeft iedereen 3 verschillende soorten eten op zijn bord liggen?
Wat heb je vandaag geleerd?

Gevulde borden komen in het ‘’groep 3 restaurant’’ op een grote ‘‘tafel’’ op het prikbord.
Accenten of opmerkingen
Op welke manier besteed je aandacht aan de leeftijd en de verschillen tussen kinderen? Wat verwacht je op het gebied van samenwerking en zelfstandigheid?
Samenwerken met lijm, verf, kwasten en wasco.
Ene kind zelfstandiger dan het andere. Meer zelfstandigen kunnen de minder zelfstandigen helpen waar nodig.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten